divendres, 3 de gener del 2014

Els mapes conceptuals

Benvinguts a aquesta nova entrada. En aquesta, us parlaré d'una nova eina per al suport al pensament.

Ara us preguntareu: però no hem parlat ja d'una?

Sí. Anteriorment vam parlar dels fluxogrames, però avui, us parlaré dels mapes conceptuals.

Els mapes conceptuals són aquelles coses que et fan fer després d'acabar un tema? Allò que ens serveix per resumir?

Sí! Però en voleu saber més coses?

Endinsem-nos-hi!

Els mapes conceptuals, els va crear Joseph D.Novak, al 1970, i des de llavors, han sigut una eina molt útil per als mestres i el món de l'educació.

Molt útil? Són un rotllo els mapes conceptuals! - deveu estar pensant. Almenys era el que jo pensava quan el meu professor de Socials, al acabar el tema em deia que fes un mapa conceptual, i a més a més, li havíem d'entregar!

Però ara, m'ho miro des d'un altre punt de vista. Voleu saber quin?

Doncs fer mapes conceptuals, serveixen per moltes més coses que per a resumir un tema. Un mapa conceptual implica que abans de fer-lo, sàpigues què és el que vols dir. És a dir, que tinguis les idees clares. Tot seguit, després d'aquest primer punt, has de saber com connectaràs totes les idees. I finalment, has de fer el mapa d'una manera clara, i que tingui una certa coherència.

Per tant, estem seguint aquests tres passos:
  • Selecció i jerarquització de conceptes.
  • Reflexió sobre la relació de cada concepte amb tots els altres.
  • Representació gràfica adequada.
Per tant, per els alumnes és un rotllo fer aquests mapes, però ells no saben, que indirectament estan aprenent a organitzar-se, a sintetitzar, a ordenar les seves idees, a escriure amb coherència....

I ara us preguntareu: i per a fer mapes on-line què necessito fer?

Doncs és molt fàcil. Pots treballar amb un programa anomenat CMapTools.



Fotografia extreta de flikr.

Per poder treballar amb el programa CMapTools, has de seguir els següents passos:

  1. Descarrega't i instal·la't el programa CMapTools des de la seva web.
  2. Prova de crear un mapa senzill i aprendre de forma autodidacta.
Heu probat mai aquest programa? Jo sí.

El Jordi, ens va demanar que a partir d'un text creat per ell  "El dinar de Nadal" , creéssim un mapa conceptual amb la informació d'aquest text. Aquest mapa conceptual, l'havíem de fer amb el programa CMapTools. Una vegada el tinguéssim acabat, l'hauríem de convertir en jpg, i penjar-lo al nostre blog.

Aquí teniu el meu mapa conceptual:




Durant el procés d'aquest mapa, he tingut alguns problemes, ja que era la primera vegada que utilitzava aquest programa.
Un d'ells, se'm va presentar al principi de tot, quan vaig fer les primeres fletxes per connectar idees, però la fletxa del final de la línia no em sortia. Finalment vaig saber com solucionar-ho. Vaig clicar la línia, i tot seguit, amb la línia seleccionada, vaig prémer l'opció que em sortia al costat per posar la fletxa a totes les línies.
Tot seguit, em vaig trobar amb un problema d'organització. No sabia de quina manera posar la informació perquè s'entengués, i no trobava la manera de fer les línies sense que em sortissin connectors. Així doncs, el vaig fer i desfer unes dues o tres vegades, però finalment vaig aconseguir-ho.
Aquest problema de l'organització, crec que em va passar perquè feia molt temps que no feia un mapa conceptual, a més a més, des d'un bon principi, no sabia com distribuir la informació , i no hi vaig dedicar massa temps a pensar abans de començar a fer-lo.

Finalment, aquest programa, em va ajudar a organitzar les idees a poc a poc, i vaig poder arribar al meu objectiu.

Si aquest tema us ha agradat, aquí us deixo més informació:
Informació extreta de:

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada