Benvinguts a aquesta nova entrada de GTIC.
Algú sap què són les quatre metàfores de Charles Crook? Si la vostra resposta és que no, no patiu. Jo tampoc ho sabia fins fa dues o tres setmanes, quan a la classe de GTIC en vam parlar una mica.
Voleu saber què són? Si la vostra resposta és que sí, seguiu llegint!
Charles Crook , va ser qui en el seu llibre “Ordenadores y aprendizage colaborativo” (que podreu trobar al final d'aquesta entrada),
va començar a parlar de quatre metàfores.
Aquestes, ens parlen
de noves maneres d’aprendre amb l’ordinador.
La primera metàfora
que ens podem trobar és:
- Metàfora tutorial: “L’ordinador com a tutor”:
Bé doncs per
aquells que no us en feu una idea, us explicaré en què es basa aquesta primera
metàfora de Charles Crook.
Vosaltres sabeu què
són les fitxes? N’heu fet mai alguna durant el vostre procés d’aprenentatge?
Doncs aquesta
primera metàfora, podem dir que és com una fitxa que us feien fer a classe. És
a dir, aquests programes que classificaríem dins aquesta metàfora, són
programes d’activitats, on el nen l’únic que fa és respondre les preguntes que
li fa l’ordinador.
Per tant, aquesta
primera metàfora, segueix el mètode d’ensenyament tradicional. L’ordinador
tutoritza el procés d’aprenentatge de l’alumne.
El sistema
d’aquesta metàfora és:
- L’ordinador pregunta.
- L’alumne respon.
- L’ordinador corregeix.
Amb aquesta primera metàfora, no sabem si realment l’alumne contesta perquè ho ha entès i per tant
ho sap fer, o si encerta la resposta perquè ha mecanitzat el procés.
Per tant, podríem
dir que aquesta primera metàfora no seria massa útil per dur-la a terme amb els
nostres alumnes. Només, en aquells casos que tractem una assignatura sistemàtica.
Un exemple
d’aquesta metàfora, seria JClic .
Si us hi poseu,
podreu veure que és una pàgina web on el nen l’únic que ha de fer és respondre
el que l’ordinador li pregunta.
La segona metàfora
de la que ens parla el senyor Crook és:
- La metàfora de la construcció: “L’ordinador com a alumne”:
L’ordinador com a
alumne? Alumne de qui?
Doncs, en aquesta
metàfora, l’ordinador actua com a alumne del alumne. És a dir, en aquesta metàfora,
el paper de l’alumne és dir què és el que ha de fer l’ordinador. Per tant li dóna els passos a seguir a l’ordinador, i
aquest l’únic que fa és fer el que l’alumne li ha manat.
Aquesta segona
metàfora, està centrada totalment a l’aprenentatge de l’alumne. Li serveix per
a partir dels coneixements que ha adquirit a
la classe, i poder fer una mica de reflexió i recerca ell sol.
A més a més, d’aquesta manera el professor podrà saber si l’alumne ho entén ( per tant sap donar els passos correctes a l’ordinador ), o no ho entén (ja que no sap donar els passos correctes ).
A més a més, d’aquesta manera el professor podrà saber si l’alumne ho entén ( per tant sap donar els passos correctes a l’ordinador ), o no ho entén (ja que no sap donar els passos correctes ).
Per altra banda, el
propi nen, també pot veure que ho ha fet malament al instant, i haurà de
reflexionar sobre què és el que està malament i què és el que no entén.
Estem parlant
doncs, d’una metàfora totalment centrada al alumne.
En aquesta segona
metàfora, el paper del professor, seria pràcticament seguir el treball que va
fent el nen, i quan ho trobés oportú, fer-li alguna pregunta perquè ell pugui
reflexionar i dur a terme.
Un exemple
d’aquesta metàfora seria:
- Scratch. L’Scratch, és un programa on-line. Aquí us deixo més informació sobre aquest interessant programa per infants: Clica aquí
La tercera metàfora
de la que se’ns parla és:
- La metàfora del laboratori: “L’ordinador com a simulador”:
Aquesta tercera
metàfora, permet al nen estar com en una mena de laboratori, ja que l’ordinador
li proposa situacions reals, i ell ha de provar què és el que faria.
Per exemple, tal i
com nosaltres vam fer a classe, els hi podríem proposar als nostres alumnes de
cuidar una planta. Però abans de cuidar-ne una de veritat, podríem entrar a la
pàgina web de “Doctora Xinxeta”, i provar el simulador de condicions de
creixement d’una planta.
Llavors, el que
podríem fer, seria dividir la classe en tres o quatre grups, i que cada grup
s’encarregués de provar què passaria si...
- Què passaria si la raguem molt però no li toca el sol.
- Què passaria si no la reguem i està tot el dia sota el sol.
- Què passaria si la reguem un cop al dia i a més a més li toca el sol.
Deixaríem una
estona d’investigació, perquè cada grup dués a terme la seva tasca i arribés a
una conclusió. Més tard, ens podríem reunir i cada grup podria explicar què els
hi ha passat en aquest cas, i d’aquesta manera arribar a unes certes
conclusions tots junts.
Així doncs, després
d’haver provat aquest simulador de les condicions de creixement d’una planta, i
haver arribat a unes conclusions tots junts, ja podríem passar a la part
pràctica, i podríem portar una planta per la classe i cuidar-la entre tots i totes.
Aquesta metàfora
doncs, deixa que el nen explori situacions reals, i pugui aprendre com actuar
en cada una d’elles. És una manera més lúdica d’inculcar matèria indirectament.
En conclusió, podem
dir que els simuladors, són una evolució dels sistemes tutorials. Permeten un
aprenentatge per descoberta.
Alguns exemples per
aquesta tercera metàfora serien:
- Com he citat abans: Doctora Xinxeta
- Per altra banda: Crayon Physics
Vídeo de kloonigames.
Finalment, us
presentaré la quarta i última de les metàfores que ens presenta el senyor
Crook:
- La metàfora de la caixa d’eines: “L’ordinador com a eina”:
Aquesta última
metàfora, ens diu que l’ordinador ens pot servir per fer aquelles feines
monòtones que fèiem abans a mà i que ara les podem fer més ràpid gràcies a
l’ajuda de l’ ordinador.
Per altra banda, aquesta metàfora, també fa referència al ús que li donem a l'ordinador diàriament: com a eina de treball. Les utilitzem per escriure, pintar, dibuixar...
Abans d'ensenyar-vos la pràctica que hem fet per aquesta entrada, us deixo l'argument de Jordi Vivancos sobre: "Les TIC són sols una eina?":
Per altra banda, aquesta metàfora, també fa referència al ús que li donem a l'ordinador diàriament: com a eina de treball. Les utilitzem per escriure, pintar, dibuixar...
Abans d'ensenyar-vos la pràctica que hem fet per aquesta entrada, us deixo l'argument de Jordi Vivancos sobre: "Les TIC són sols una eina?":
Finalment, per
acabar aquesta entrada, he realitzat una taula on podreu veure més exemples de
cadascuna de les metàfores:
Vosaltres coneixeu
l’Scribd ? L’heu fet servir alguna vegada?
Doncs aquest
programa, és el que he fet servir per penjar la taula que he fet en el blog. És
un programa, que ens serveix per penjar documents. En vull saber més!
Finalment, us deixo el llibre de Charles Crook:
Informació extreta de:
- http://gestioinformacioeducacio.blogspot.com.es/2012/12/conceptualitzacio-de-la-naturalesa-de_3920.html
- http://es.wikipedia.org/wiki/Scribd
- http://books.google.es/books?id=LMuNXwQdE_YC&printsec=frontcover&hl=ca&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada