diumenge, 3 de novembre del 2013

Blai Gasol i la LOMCE

Benvinguts a la segona entrada de seminari.

Avui us explicaré els continguts de la xerrada del passat dimarts 29 d'Octubre. Aquesta xerrada, ens la va vanir a fer el senyor Blai Gasol, inspector jubilat del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.

Blai Gasol, ens va venir a parlar de la nova Llei Wert: la LOMCE (Lei orgànica de la millora de la qualitat educativa) . Abans, però, ens va fer una introducció, explicant-nos una mica les lleis anteriors a aquesta.

XERRADA DE BLAI GASOL:

Lleis educatives: Són aquelles que regulen els drets dels alumnes, els pares, els mestres…

- 1a Llei educativa de l’Estat Espanyol:
Moyano 1857: estableix l’obligació que els nens vagin a l’escola des dels 6 anys fins els 9 anys.

1904: Es publica un decret al qual es recordava portar als nens a l’escola, i l’obligació dels mestres a anar a l’escola.

Des de la transició fins avui dia, hi ha hagut:

- Llei General d’educació ( 1970): Per primera vegada a l’Estat Espanyol, es fa un tronc únic dels 6-14 anys. Aquest era l’anomenat ensenyament general obligatori (EGB).
Aquesta llei, també va situar una etapa pre-escolar, una etapa obligatòria dels 6-14 anys (com bé he dit abans), i després ordena la formació professional. També es va fer el COU, i 3 anys de batxillerat.
Finalment, també cal dir, que aquesta llei introdueix l’avaluació continua.

- 1980- LOECE: Llei orgànica que regula els requisits que han de tenir els centres docents. Aquesta, és una llei tècnica.

- 1982- Canvi de govern (partit socialista). Aquests, al 1985, creen la LODE. Aquesta és una llei orgànica que estableix els concerts educatius.

- 1990- LOGSE: Aquesta llei, re-ubica les etapes educatives: - Infantil:0-3 / 3-6, Primària com a ensenyament obligatori dels 6-12 anys, i l’ESO dels 12-16 anys.
Aquesta, ha sigut una llei cabdal. 
En aquesta es posa davant la diversitat, és a dir, l’escola inclusiva. Aquesta llei, posa en tema la diversitat de cada centre. Diu que cada centre ha de tenir el seu propi projecte, i el seu propi pla educatiu.

Defectes d’aquesta llei:

- No va preveure el que representava allargar l’escolarització obligatòria fins els 16 anys. Tampoc va preveure que els professors no estaven suficientment qualificats.

- Fet de posar als nens de 12 anys a la secundària sense un tutor com a primària. Aquest fet, va fer que molts nens amb problemes es perdessin.

- 1995- LOPAGCD: Llei que restringeix l’ús de la LOGSE.

- 1996- Hi ha un canvi de govern important. (Partit Popular).
Aquest elaboren la LOCE (2002). Aquesta llei s’havia d’aplicar al 2004, però no es va aplicar, perquè van aconseguir fer una altra llei, la LOE (2006). Aquesta nova llei, incorpora en el currículum, les competències bàsiques.

- 2009- LEC: Llei d’Educació de Catalunya.

LA LOMCE:

Característiques d’aquesta llei sota el punt de vista de Blai Gasol:

1. RECENTRALITZADORA:

- Trenca els acords establerts entre Estat i Comunitat.
- L’Estat es reserva la competència del currículum de matèries troncals.
- Visió del món centralista i castellana a tot l’alumnat.
- Incorpora avaluacions externes centralitzades.
- Els Ajuntaments no són considerats administració educativa.

Amb aquesta llei, correm el risc que se’ns imposi una educació centralitzada.
Les avaluacions externes es duran a terme, al final de l’etapa de primària, a final de l’etapa de secundària, i al final del Batxillerat. Per poder superar aquestes etapes, s’han d’aprovar aquests exàmens. 
El problema que se’ns presenta a nosaltres amb aquests exàmens, és que s’ensenyarà el que aquestes proves pregunten, i això farà que tothom estudiï el mateix, i per tant serà una educació centralitzada/espanyola, ja que aquests exàmens es fan des del centre d’Espanya.

2. CONSERVADORA I POLITITZADA:

- Objectius que marca la UE pel 2020:

• Reduir el alt índex d’abandonament escolar dels estudiants de 15-16 anys en l’ensenyament obligatori.
• Incrementar el % d’alumnat que acaba l’ensenyament d’ESO, i va a estudis de formació professional.

- Coartada de la cultura de l’esforç. Ells es plantegen l’ensenyament com una cursa d’obstacles, on aquests obstacles són proves. Per tant, l’alumnat es passa més temps demostrant el que sap que participant a classes lúdiques.

- Escola segregadora. Ells diuen, que el que no acabi la primària o bé repetirà, o bé el posaran a l’ESO, però amb un informe i un grup especialitzat.
També faran dos tipus de matemàtiques diferents. Una d’elles per aquells nens de 15 anys que vulguin anar cap al Batxillerat, i l’altre tipus, per aquells estudiants de 15 anys que s’encaminin cap a la Formació Professional.

- Pacte amb els sectors més conservadors.

3. IMPEDEIX LA IMMERSIÓ LINGÜÍSTICA:

- Immersió lingüística: cohesió social.
El que es farà, serà posar des d’Educació Infantil i des de Primer de Primària 4 hores de llengua castellana.

- Volen el castellà com a llengua vehicular.

- Pla organitzar d’atac sistemàtic a la llengua catalana.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada